#16 Intro til oppmerksomhetstrening

I denne episoden får du en introduksjon til oppmerksomhetstrening, også kalt mindfulness eller nærværstrening. Mot slutten av episoden går jeg også kort igjennom holdningene som er en viktig del av denne treningen. Bonus av oppmerksomhetstrening kan være mindre stress, bedre livskvalitet og mindre smerter.

I denne episoden får du en introduksjon til oppmerksomhetstrening, også kalt mindfulness eller nærværstrening. Mot slutten av episoden går jeg også kort igjennom holdningene som er en viktig del av denne treningen. Bonus av oppmerksomhetstrening kan være mindre stress, bedre livskvalitet og mindre smerter.

Dessverre er det ingen quickfix. Det må trenes. Oppmerksomheten kan ses på som en muskel, og da er det viktig med daglige doser. Du vil ha mye større effekt av å trene noen minutter hver dag, enn å trene 2 timer sammenhengende i måneden.

Om du ikke er helt klar for å sette i gang, så kan du i alle fall ta med deg holdningen ut i hverdagen din. De er:

  • Takknemlighet
  • Ikke-dømmende og vennlig
  • Tålmodighet
  • Aksept
  • Tillit
  • Leken, nysgjerrig
  • Gi slipp
  • Ikke streve

Mitt første møte med oppmerksomhetstrening var gjennom Årstein Justnes for ca 10 år siden. Under utdannelsen til livsstyrketrener i 2015-16 møtte jeg Michael de Vibe, og fra da har jeg hatt min egen praksis. Han driver i dag nettstedet nærvær.no

One comment on “#16 Intro til oppmerksomhetstrening

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *